مرمت امام‌زاده سید جمال‌الدین محمد (جمال کل) خرم‌آباد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خرم‌آباد گفت: مرمت امامزاده سید جمال‌الدین محمد ملقب به جمال کل در بخش مرکزی خرم‌آباد انجام شد.

به گزارش میراث آریا، محمدرضا اسدی روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه گفت: در راستای بهسازی و بازسازی بناهای تاریخی استان، این بنای تاریخی متعلق به دوره قاجار و در روستای دره نصب بخش مرکزی شهرستان خرم آباد مرمت شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خرم‌آباد اضافه کرد: بنای اصلی امام‌زاده به صورت یک گنبد دورچین که بر گوشه‌سازی‌ها و ایجاد طاق‌نماهایی بر چهار دیواری به شکل چهار طاقی استقرار یافته و دسترسی به آن با استفاده از یک دهلیز (دالانی) با پوشش طاق و تویزه و آهنگ فراهم شده است و عمده مصالح به کار رفته در بنا سنگ و آجر و ملات‌های گچ و ماسه آهک است.

او تصریح کرد: مردم آن منطقه نسبت به این امام زاده اعتقاد معنوی فراوان داشته و با هزینه خیرین و با طرح و نظارت کارشناس مربوطه این اداره کل، اقدام به مرمت آن کرده‌اند.

اسدی افزود: این اقدامات شامل جمع‌آوری الحاقات، اندودهای فرسوده، ترمیم طاق‌ها و مرمت بخش‌های داخلی و اندود مجدد گچی است.

مقبره امام‌زاده سید جمال الدین محمد (جمال کل) با شماره ۳۱۵۱۹ در مورخ ۲۳ اردیبهشت ۹۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061100652
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha